Opublikowano Dodaj komentarz

Ćwiczenia a suplementacja witaminowa

Ostatnimi czasy coraz więcej osób trenuje różne sporty. Coraz popularniejsze stały się treningi siłowe. Podczas takich treningów można korzystać z ciężaru własnego ciała, różnych maszyn dostępnych w klubach fitness czy siłowniach, a także z tak zwanych wolnych ciężarów.

Do tego takie treningi często są uzupełniane o ćwiczenia aerobowe, które pozwalają dodatkowo przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej. Takie treningi potrafią być wyczerpujące. Czy zatem trenując warto sięgać po suplementy witaminowe? A jeśli tak to jakie?

Czym są witaminy?

Na początku warto ustalić czym są witaminy. Przeciętny człowiek potrafi bez zająknięcia wymienić kilka witamin, ale problemem może być wyjaśnienie czym one tak naprawdę są. Otóż, witaminy to organiczne związki chemiczne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu żywego. Witaminy mogą być naturalne lub syntetyczne, jednak najważniejsze jest to, że są one egzogenne, czyli organizm ich nie syntezuje lub syntezuje je niewystarczająco, w związku z czym muszą być ciągle dostarczane do organizmu. 

Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszczach. Dlatego jeśli ze swojej diety wyeliminujemy tłuszcze, to narażamy się na niedobór pewnej grupy witamin. A to bardzo niebezpieczne, ponieważ witaminy są niezbędne dla naszego organizmu, jako że biorą udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, a niektóre z nich są wręcz od nich uzależnione. Stąd nawet powstało zalecane dzienne zapotrzebowanie na konkretne witaminy. Jednak pamiętajmy, że to zapotrzebowanie jest ustalone dla “zwykłych ludzi” prowadzących tak zwane normalne życie. Osoby trenujące potrzebują zdecydowanie więcej tych samych witamin. Wynika to z faktu, że trenując zwiększamy swoją przemianę materii, a co za tym idzie zużywamy więcej witamin przy wszystkich procesach temu towarzyszących.

Witaminy a trening

Trenując – a do tego ćwicząc intensywnie – potrzebujemy dużej ilości energii. Chociaż same witaminy jej nie produkują, to jednak są niezbędnymi biokatalizatorami. Do tego pełnią rolę antyutleniaczy. Oznacza to, że witaminy neutralizują wolne rodniki wytwarzane jako uboczny produkt oddychania komórkowego, czyli całego procesu przemian biochemicznych, w których produkowana jest energia. Właśnie dlatego osoby uprawiające sport, a szczególnie te trenujące dużo i intensywnie, wręcz potrzebują dostarczać swojemu organizmowi znacznych ilości witamin.

Jakie witaminy?

Zwykły człowiek potrzebuje jedynie tyle witamin, aby dobrze funkcjonował jego organizm. Jednak osoba ćwicząca wymaga ich znacznie więcej. Zobaczmy jakie witaminy są zalecane przy treningach.

  • witaminy z grupy B – zapotrzebowanie na tę grupę witamin zwiększa się wraz z ilością wytwarzanej energii. Wszystkie witaminy z tej grupy: B1B2B3, B6 i B12 biorą bezpośredni lub pośredni udział w procesach energetycznych. Do tego mają bardzo dobry wpływ na ogólną regenerację organizmu oraz stawów i więzadeł;
  • witamina C – bierze udział w produkcji kolagenu, czyli głównego składnika tkanki łącznej. Do tego poprawia wchłanianie żelaza z pokarmu pomagając w efektywnym rozprowadzaniu tlenu po organizmie i redukując zmęczenie;
  • witamina E – ogranicza niszczenie czerwonych krwinek, chroni organizm przed wolnymi rodnikami, przyspiesza regenerację uszkodzonych komórek, zmniejsza zmęczenie, łagodzi skurcze oraz przyczynia się do wzmocnienia włókien mięśniowych.
  • witamina A – poprawia wzrok oraz bierze udział w syntezie hormonów nadnerczy, przez co wspiera prawidłowe funkcjonowanie mięśni, redukuje wolne rodniki.

To tylko kilka podstawowych witamin, o których należy pamiętać intensywnie trenując. Ciekawym rozwiązaniem może być zatem zaopatrzenie się w gotowy kompleks witamin, odpowiednio zbilansowany z myślą właśnie o osobach trenujących.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *